23948sdkhjf

Detailkæder halter efter udenlandske konkurrenter

Danske supermarkedskæder halter efter konkurrenterne i udlandet, når det gælder onlinesalg af dagligvarer.
De danske kæder har etableret så mange fysiske butikker, at det begrænser lysten til at ekspandere digitalt, sådan lyder det ifølge en ekspert. Det skriver Jyllands-Posten.

På det internationale marked er der netop nu fokus på ”cross channel”, hvor salgskanaler kombineres. De store kæder skruer op for onlinesalget, og det gælder også på dagligvare fronten.

Holder igen herhjemme
- De store herhjemme holder igen. Der er et fintmasket dansk butiksnet med ca. 3.500 fysiske forretninger. Hvis mere af salget går online, falder antallet af besøg og dermed impulskøbene. Det kan koste omsætning. Så derfor gøres meget for at holde forretningen, siger adm. direktør Louise Byg Korsholm i trendvirksomheden PEJ Gruppen.

Selvom flere store detailkæder herhjemme har etableret onlinesalg og distribution af dagligvarer, så mener Louise Byg Kongsholm, at det tyder på, at den helt rigtige model ikke er fundet endnu.

Det kan blandt andet skyldes, at det i Danmark er dyrt med plukning og udbringning af varer samtidig med at omkostningerne er høje her i landet. Ifølge Louise Byg Korsholm kan det være en bremse for kæderne.

Begrænset efterspørgsel
Hos Dansk Supermarked har man dog valgt, at koncentrere indsatsen om Bilka.dk.

- Kunderne skal vise interesse for at købe fødevarer på nettet, før det for alvor er interessant for os. Der er fortsat begrænset efterspørgsel i dag. Og det har, baseret på danske og udenlandske erfaringer, vist sig vanskeligt at tjene penge på det, der fortsat må betegnes som et nichemarked. Men det afhænger alt sammen af kundernes interesse. Så vi følger udviklingen tæt, siger pressechef Mads Hvitved Grand, Dansk Supermarked.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096